Vijf tips voor een efficiënte communicatie

social media

Vandaag de dag verloopt een groot deel van de communicatie via de smartphone. Waar je vroeger nog iemand persoonlijk moest vragen om iets, stuur je nu gewoon een berichtje. Dit is een stuk sneller en makkelijker, maar wel minder persoonlijk. Bovendien kunnen berichten via de smartphone anders geïnterpreteerd worden. Zo wordt er bijvoorbeeld geen emotie meegegeven aan digitale berichtgeving. Hierdoor kunnen problemen ontstaan. Wil jij dit voorkomen? Speciaal voor jou en andere websitebezoekers hebben wij vijf tips opgesteld voor efficiënte communicatie.

1. Gebruiksvriendelijke apps gebruiken

Tegenwoordig zijn er talloze apps om met elkaar in contact te blijven. Lang niet iedere app is echter even geschikt en gebruiksvriendelijk. Dit maakt het een stuk lastiger om efficiënt met elkaar te communiceren. Gebruik daarom altijd populaire apps als WhatsApp, Telegram of Facebook. Deze worden door veel mensen gebruikt, waardoor je ervan uit mag gaan dat deze altijd goed werken.

2. Duidelijk zijn

Een lang bericht typen op een smartphone is voor veel mensen te veel gevraagd. Daarom wordt er vaak met korte berichten en afkortingen gewerkt. Jij mag het dan wel begrijpen, maar vraag je altijd af of de ander dit ook doet. Twijfel je hierover? Maak je bericht dan wat langer. Het is van belang om zo duidelijk mogelijk te zijn.

3. Richt je toch één communicatieplatform

Heb jij contact met mensen via verschillende communicatieplatforms? Dan kan de berichtgeving soms langs elkaar heen lopen. Dit is natuurlijk helemaal niet efficiënt. Wanneer jij helder wilt communiceren met iemand, is het verstandig je toch slechts één communicatieplatform te richten.

emoticons

4. Gebruik emoticons

Bij digitale communicatie is het lastig om een bericht een emotionele lading mee te geven. Hierdoor kan het bericht maar zo verkeerd vallen bij de ontvanger. Gelukkig is hiervoor een oplossing bedacht: emoticons. Maak hier dan ook veelvuldig gebruik van. Niet alleen wanneer je een grapje maakt, maar ook wanneer je bijvoorbeeld serieus bent. Zo weet de ontvanger wat jij precies bedoelt met jouw bericht en zo voorkom je problemen.

5. Meer tips scoren

Wil jij nog meer tips over efficiënte communicatie? Dan is een tech blog misschien niet de eerste plek waar je gaat zoeken. Toch worden hier regelmatig nuttige tips gegeven. Zo krijg je hier bijvoorbeeld allerlei apps voorgeschoteld die de communicatie een stuk makkelijker gaan. Gaat het om een betaalde app? Vraag je dan af of het verstandig is deze aan te schaffen. Mogelijk probeert een tech blog deze alleen maar te verkopen. De kans is dan groot dat ze websiteverkeer kopen om te doen alsof er veel interesse is.